|
|
Klasifikácia predmetu TELESNÁ
A ŠPORTOVÁ VÝCHOVA na Gymnáziu v Gelnici sa riadi
METODICKÝM POKYNOM Ministerstva školstva Slovenskej republiky č.
8/2009 - R. Pri tvorbe kritérií sme vychádzali zo Školského vzdelávacieho
programu gymnázia, z poznatkov získaných na Metodickom seminári
predsedov predmetových komisií telesnej a športovej výchovy
(18.11.2009 - Prešov - Mgr. Lacko) ako aj z dlhodobých skúseností
pedagógov telesnej a športovej výchovy.
Predmety
Telesná výchova a Telesná a športová výchova sú na
Gymnáziu v Gelnici známkované v každom
ročníku osemročného ako aj štvorročného gymnázia.
Základné
ukazovatele hodnotenia žiaka:
a) posúdenie prístupu a
postojov žiaka, najmä jeho vzťahu k pohybovej aktivite a vyučovaniu
TaŠV
b) rozvoj telesných,
pohybových a funkčných schopností žiaka s prihliadnutím na
individuálne predpoklady žiaka
c) proces učenia sa,
osvojovania, zdokonaľovania a upevňovania pohybových zručností a
teoretických vedomostí
Percentuálne
vyjadrenie základných ukazovateľov a ich interpretácia v praxi:
30%
- vzťah žiaka, ktorý je vyjadrený:
- práca žiaka na hodinách TV a TaŠV
- pripravenosť žiaka na danú hodinu
- percento účasti na hodinách
- športová aktivita žiaka mimo školy - športové krúžky, športové
kluby, súťaže
- reprezentácia školy
25%
- pohybová výkonnosť a telesná zdatnosť:
-
využivajú sa batérie somatometrických a motorických testov
- výkonnosť sa porovnáva medzi študentmi štatistickými výpočtami
platnými pre daný ročník, školu
30%
- interindividuálne zlepšenia
jednotlivca:
- zlepšenie jednotlivca v procese učenia sa pohybových zručností a teoretických vedomostí
15% - teoretické
vedomosti poskytnuté priebežne na hodinách TaŠV, na
webovej stránke predmetu, počas kurzov a exkurzií:
- pravidilá
jednotlivých športov
- zdravý životný štýl, zdravá výživa
- poskytovanie prvej pomoci, predchádzanie úrazom, bezpečné vykonávanie
športov a pohybovej aktivity
- biológia človeka, vplyv telesnej činnosti na organizmus človeka
- zlepšenie pohybovej výkonnosti
- telesná kultúra a olympionizmus, dejiny telesnej kultúry
Teoretické poznatky sú sprístupnené na webovej stránke predmetu TaŠV,
sú priebežne poskytované na hodinách TaŠV, na kurzoch a exkurziách.
Pri neúčasti žiaka na povinných kurzoch a exkurziách je žiak
povinný vypracovať referát podľa pokynov vyučujúceho. Kontrola
poznatkov sa može zisťovať ústnym skúšaním alebo písomným
testom. Učiteľ môže zadávať žiakom aj písomné domáce úlohy.
Súhrnné hodnotenie žiaka je vyjadrené na vysvedčení
známkou:
Stupeň
1 - výborný - 100% až 75%
žiak dosahuje výbornú úroveň pohybových zručností vzhľadom na
svoje individuálne predpoklady, pohybová výkonnosť a zdatnosť majú
stúpajúcu tendenciu, má kladný vzťah k pohybovým aktivitám, aktívne
sa zapája do činností na hodinách ako aj mimo školy, reprezentuje
školu v športových súťažiach, je disciplinovaný, dobre pripravený
na hodinu TaŠV, osvojenie si teoretických poznatkov je na vysokej úrovni
Stupeň 2 - chválitebný - 74% až 60%
žiak dosahuje štandardnú úroveň pohybových zručností vzhľadom
na svoje individuálne predpoklady, udržuje si pohybovú výkonnosť a
zdatnosť, má kladný vzťah k pohybovým aktivitám, zapája do činností
na hodinách ako aj mimo školy, je disciplinovaný, dobre pripravený
na hodinu TaŠV, osvojenie si teoretických poznatkov je na dobrej úrovni
Stupeň 3 - dobrý - 59% až 45%
žiak dosahuje podpriemernú úroveň pohybových zručností vzhľadom
na svoje individuálne predpoklady, neprejavuje záujem o zlepšenie či
udržanie si pohybovej výkonnosti a zdatnosti, je pasívny k
pohybovým aktivitám, nezapája sa do činností na hodinách ako aj
mimo školy, je nedisciplinovaný, nie je pripravený na hodinu TaŠV,
evidujú sa neodvôvodnené absencie
Stupeň 4 - dostatočný - 44% až 30%
žiakovi je ľahostajná úroveň pohybových zručností vzhľadom na
svoje individuálne predpoklady, je ľahostajný k pohybovým aktivitám,
je disciplinovaný, dobre pripravený na hodinu TaŠV, neprejavuje záujem
o zlepšenie svojho fyzického stavu a potrebných vedomostí, vynecháva
aktívnu časť vyučovania
Stupeň 5 - nedostatočný - 29% až 0%
žiak je úplne ľahostajný k vyučovaniu, ignoruje obsah vyučovania a
odmieta sa zapájať do pohybových činností na vyučovacej hodine, veľmi
často vynecháva vyučovanie
Oslobodený/-ná - žiak, ktorý na základe
lekárskeho potrdenia zo
zdravotných dôvodov neabsolvoval pohybovú časť obsahu vyučovania
TaŠV
Praktické príklady klasifikácie:
Príklad 1: žiak vzhľadom k svojim
individuálnym predpokladom dosahuje minimálnu pohybovú výkonnosť a
zdatnosť - podľa štatistických výpočtov a výsledkov v ročníku
dosiahol percentuálne ohodnotenie 0%,
osvojenie si teoretických poznatkov je na vysokej úrovni - percentuálne
ohodnotenie 15%, žiak sa zlepšuje v
procese učenia sa pohybových zručností - percentuálne
ohodnotenie 30%,
žiak pravidelne pracuje na hodinách TaŠV, vždy má cvičebný úbor,
percento účasti na hodinách je nad 90 percent - percentuálne
ohodnotenie30%
Výsledná známka 1
- výborný -
75%
Príklad
2: žiak vzhľadom k svojim individuálnym predpokladom dosahuje
maximálnu pohybovú výkonnosť a zdatnosť - podľa štatistických výpočtov
a výsledkov v ročníku dosiahol percentuálne ohodnotenie 25%,
osvojenie si teoretických poznatkov je na vysokej úrovni - percentuálne
ohodnotenie 15%, žiak sa zlepšuje v
procese učenia sa pohybových zručností - percentuálne
ohodnotenie 30%,
žiak nepracuje na hodinách TaŠV, nemá cvičebný úbor, žiak
reprezentuje školu na športových súťažiach - percentuálne
ohodnotenie 4%
Výsledná známka 2
- chválitebný - 74%
Učiteľ má právo udeliť žiakovi, ktorého z vážnych
príčin nemôže klasifikovať vykonanie komisionálnej skúšky z
predmetu TaŠV. Žiak, ktorý nie je spokojný so známkou z predmetu TaŠV,
môže požiadať vedenie školy o následné preskúšanie. Otázky ohľadom
klasifikácie ako aj celého priebehu vyučovania TaŠV možete zasielať
predsedovi PK TaŠV na adresu - lacko@gymgl.sk
|
|
|