Vitajte na stránkach predmetovej komisie telesnej a športovej výchovy

              Predseda: Mgr. Jozef Lacko (TEV, TE)           Členovia: Mgr. Katarína Kadlicová (TEV, MAT)       Mgr. František Arendáš (TEV, OV)
                                 lacko@gymgl.sk                                                   kadlicova@gymgl.sk                                      arendas@gymgl.sk           
                       
          KlASIFIKáCIA predmetu telesná a športová výchova  
    
   


Klasifikácia  predmetu  TELESNÁ  A  ŠPORTOVÁ VÝCHOVA  na Gymnáziu v Gelnici sa riadi METODICKÝM POKYNOM Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 8/2009 - R. Pri tvorbe kritérií sme vychádzali zo Školského vzdelávacieho programu gymnázia, z poznatkov získaných na Metodickom seminári predsedov predmetových komisií telesnej a športovej výchovy (18.11.2009 - Prešov - Mgr. Lacko) ako aj z dlhodobých skúseností pedagógov telesnej a športovej výchovy.

Predmety Telesná výchova a Telesná a športová výchova sú na Gymnáziu v Gelnici známkované v každom ročníku osemročného ako aj štvorročného gymnázia.   

  Základné ukazovatele hodnotenia žiaka:

a)  posúdenie prístupu a postojov žiaka, najmä jeho vzťahu k pohybovej aktivite a vyučovaniu TaŠV
b)  rozvoj telesných, pohybových a funkčných schopností žiaka s prihliadnutím na individuálne predpoklady žiaka 
c)  proces učenia sa, osvojovania, zdokonaľovania a upevňovania pohybových zručností a teoretických vedomostí



  Percentuálne vyjadrenie základných ukazovateľov a ich interpretácia v praxi:

30% - vzťah žiaka, ktorý je vyjadrený:
- práca žiaka na hodinách TV a TaŠV
- pripravenosť žiaka na danú hodinu
- percento účasti na hodinách
- športová aktivita žiaka mimo školy - športové krúžky, športové kluby, súťaže
- reprezentácia školy

25% - pohybová výkonnosť a telesná zdatnosť:

- využivajú sa batérie somatometrických a motorických testov
- výkonnosť sa porovnáva medzi študentmi štatistickými výpočtami platnými pre daný ročník, školu

30% - interindividuálne zlepšenia jednotlivca:
- zlepšenie jednotlivca v procese učenia sa
pohybových zručností a teoretických vedomostí

15% - teoretické vedomosti poskytnuté priebežne na hodinách TaŠV, na webovej stránke predmetu, počas kurzov a exkurzií:
- pravidilá jednotlivých športov
- zdravý životný štýl, zdravá výživa
- poskytovanie prvej pomoci, predchádzanie úrazom, bezpečné vykonávanie športov a pohybovej aktivity
- biológia človeka, vplyv telesnej činnosti na organizmus človeka
- zlepšenie pohybovej výkonnosti
- telesná kultúra a olympionizmus, dejiny telesnej kultúry

Teoretické poznatky sú sprístupnené na webovej stránke predmetu TaŠV, sú priebežne poskytované na hodinách TaŠV, na kurzoch a exkurziách. Pri neúčasti žiaka na povinných kurzoch a exkurziách je žiak povinný vypracovať referát podľa pokynov vyučujúceho. Kontrola poznatkov sa može zisťovať ústnym skúšaním alebo písomným testom. Učiteľ môže zadávať žiakom aj písomné domáce úlohy.


  Súhrnné hodnotenie žiaka je vyjadrené na vysvedčení známkou:

Stupeň 1 - výborný - 100% až 75%
žiak dosahuje výbornú úroveň pohybových zručností vzhľadom na svoje individuálne predpoklady, pohybová výkonnosť a zdatnosť majú stúpajúcu tendenciu, má kladný vzťah k pohybovým aktivitám, aktívne sa zapája do činností na hodinách ako aj mimo školy, reprezentuje školu v športových súťažiach, je disciplinovaný, dobre pripravený na hodinu TaŠV, osvojenie si teoretických poznatkov je na vysokej úrovni

Stupeň 2
- chválitebný - 74% až 60%
žiak dosahuje štandardnú úroveň pohybových zručností vzhľadom na svoje individuálne predpoklady, udržuje si pohybovú výkonnosť a zdatnosť, má kladný vzťah k pohybovým aktivitám, zapája do činností na hodinách ako aj mimo školy, je disciplinovaný, dobre pripravený na hodinu TaŠV, osvojenie si teoretických poznatkov je na dobrej úrovni

Stupeň 3 - dobrý - 59% až 45%
žiak dosahuje podpriemernú úroveň pohybových zručností vzhľadom na svoje individuálne predpoklady, neprejavuje záujem o zlepšenie či udržanie si pohybovej výkonnosti a zdatnosti, je pasívny  k pohybovým aktivitám, nezapája sa do činností na hodinách ako aj mimo školy, je nedisciplinovaný, nie je pripravený na hodinu TaŠV, evidujú sa neodvôvodnené absencie

Stupeň 4 - dostatočný - 44% až 30%
žiakovi je ľahostajná úroveň pohybových zručností vzhľadom na svoje individuálne predpoklady, je ľahostajný k pohybovým aktivitám, je disciplinovaný, dobre pripravený na hodinu TaŠV, neprejavuje záujem o zlepšenie svojho fyzického stavu a potrebných vedomostí, vynecháva aktívnu časť vyučovania

Stupeň 5 - nedostatočný - 29% až 0%
žiak je úplne ľahostajný k vyučovaniu, ignoruje obsah vyučovania a odmieta sa zapájať do pohybových činností na vyučovacej hodine, veľmi často vynecháva vyučovanie

Oslobodený/-ná - žiak, ktorý na základe lekárskeho potrdenia zo zdravotných dôvodov neabsolvoval pohybovú časť obsahu vyučovania TaŠV


  Praktické príklady klasifikácie:

Príklad 1: žiak vzhľadom k svojim individuálnym predpokladom dosahuje minimálnu pohybovú výkonnosť a zdatnosť - podľa štatistických výpočtov a výsledkov v ročníku dosiahol percentuálne ohodnotenie 0%, osvojenie si teoretických poznatkov je na vysokej úrovni - percentuálne ohodnotenie 15%, žiak sa zlepšuje v procese učenia sa
pohybových zručností - percentuálne ohodnotenie 30%, žiak pravidelne pracuje na hodinách TaŠV, vždy má cvičebný úbor, percento účasti na hodinách je nad 90 percent  - percentuálne ohodnotenie30%
Výsledná známka 1 - výborný - 75%

Príklad 2: žiak vzhľadom k svojim individuálnym predpokladom dosahuje maximálnu pohybovú výkonnosť a zdatnosť - podľa štatistických výpočtov a výsledkov v ročníku dosiahol percentuálne ohodnotenie 25%, osvojenie si teoretických poznatkov je na vysokej úrovni - percentuálne ohodnotenie 15%, žiak sa zlepšuje v procese učenia sa pohybových zručností - percentuálne ohodnotenie 30%, žiak nepracuje na hodinách TaŠV, nemá cvičebný úbor, žiak reprezentuje školu na športových súťažiach  - percentuálne ohodnotenie 4%
Výsledná známka 2 - chválitebný - 74%



Učiteľ má právo udeliť žiakovi, ktorého z vážnych príčin nemôže klasifikovať vykonanie komisionálnej skúšky z predmetu TaŠV. Žiak, ktorý nie je spokojný so známkou z predmetu TaŠV, môže požiadať vedenie školy o následné preskúšanie. Otázky ohľadom klasifikácie ako aj celého priebehu vyučovania TaŠV možete zasielať predsedovi PK TaŠV na adresu - lacko@gymgl.sk